Метапредметний підхід
Метапредметність
передбачає відхід від традиційного змісту предметів. Метапредметний підхід
передбачає, що дитина не тільки опановує систему знань, але освоює універсальні
способи дій, і з їх допомогою зможе сама добувати інформацію про світ.
Метапредметність пов’язана з інтеграцією, але не за рахунок асоціативного
поєдання матеріалу (як співу з читанням), а за рахунок того, що освоюються
універсальні принципи і загальні універсальні стратегії пізнання. Гостра
необхідність впровадження метапредметного підходу в масову освітню практику
пов'язана з тим, що традиційні засоби і способи педагогічної роботи не дозволяють
зробити навчання в школі адекватним рівню розвитку інших практичних сфер, в
першу чергу промисловості.
Ідея
метапредметності не нова, у нашій країні вона існувала з 1918 року. Ці ідеї
відображені в «Основних положеннях єдиної трудової школи» і називалися тоді
методом проектів. Відразу після революції мали місце спроби відійти від
класичної системи освіти, що склалася в Російській імперії, відкинути те, що
нагадувало колишні порядки. Метапредметне навчання поділялося на щаблі; так, на
першій ступені - наймолодшій - з дітьми просто проводили прогулянки,
розмовляли, давали їм цілісне уявлення про навколишній світ. На старших
ступенях навчання з дітьми проводили екскурсії, диспути, суперечки. Цей час
також знаменитий тим, що тодішня школа, по суті, відмовилася від традиційних
підручників, замінюючи їх розсипними. У 1930 році, як ви знаєте, був введений
всеобуч, а в 1932 році метод проектів жорстко засудили. Радянська школа повернулася
до дореволюційної методики, в основі якої лежало предметне навчання. Сьогодні
ми говоримо про метапредметний підхід і метапредметні результати навчання у
зв'язку з формуванням універсальних навчальних дій як власне психологічної
складової фундаментального ядра освіти.
Метапредметні
технології створюються для того, щоб почати культивувати інший тип свідомості і
учнів, і вчителя, який не обмежується знаннями з одного навчального предмета, а
працює з взаємозв'язками знань у кожній з дисциплін. Це відбувається завдяки
тому, що на метапредметних та навчальних заняттях з використанням елементів
метапредметних технологій відбувається виведення вчителя і учня до
надпредметних основ, якими є сама діяльність учня і педагога. Під результатом
метапредметного навчання маються на увазі формування навичок здійснювати універсальні
навчальні дії. Значно зручніше і правильніше розглядати як метапредметний
результат навчання рівень розвитку базових здібностей учнів: мислення,
розуміння, комунікації, рефлексії, дії. Цей освітній результат є універсальним
і дозволяє зіставляти результати навчання в будь-яких освітніх системах. Включення
дитини в різні типи діяльності пов'язано з аналізом своєрідних способів дії
кожної конкретної дитини, що створює умови для її особистісного зростання.
Метапредмети
потрібні, по-перше, з точки зору розвитку мислення і професіоналізму самого
педагога. Кожен педагог-предметник повинен прагнути стати поліпредметником,
метапредметником, тобто при реалізації нових освітніх стандартів потрібно, щоб
змінився сам учитель, його менталітет.
Комментариев нет:
Отправить комментарий