МЕТАВМІННЯ

Метавміння - загальнонавчальні, міждисциплінарні (надпредметні) пізнавальні вміння і навички. До них відносяться:
  •     теоретичне мислення (узагальнення, систематизація, визначення понять, класифікація, доказ і т.п.);
  •     навички переробки інформації (аналіз, синтез, інтерпретація, екстраполяція, оцінка, аргументація, вміння спрощувати інформацію) ;
  •     критичне мислення (вміння відрізняти факти від думок, визначати відповідність заяви фактам, достовірність джерела, бачити двозначність твердження, невисловлені позиції, упередженість, логічні невідповідності тощо);
  •     творче мислення (перенесення, бачення нової функції, бачення проблеми в стандартній ситуації, бачення структури об'єкта, альтернативне рішення, комбінування відомих способів діяльності з новими);
  •     регулятивні вміння (задавання питань, формулювання гіпотез, визначення цілей, планування, вибір тактики, контроль, аналіз, корекція діяльності);
  •     якості мислення (гнучкість, антіконформізм, діалектичність, здатність до широкого переносу і т.п.).

Метапредмет - це нова освітня форма, яка вибудовується поверх традиційних навчальних предметів. Це навчальний предмет нового типу, в основі якого лежить мислєдіяльнісний тип інтеграції навчального матеріалу і принцип рефлексивного ставлення до базисних мисленнєвих компетенцій - «знання», «знак», «проблема», «завдання», «схема». Звідси виділяють кілька метапредметів: «Знання», «Знак», «Проблема», «Завдання», «Схема», «Задача». Їх список відкритий; в даний час розробляються інші метапредмети: «Сенс», «Ситуація» і т. д.
Метапредмет «Проблема». Забезпечує як розвиток здатності мислення, так і розвиток особистості (суб'єктності) учня, вчить бачити і розуміти ситуацію в цілому, виробляти власну позицію і вміти відстоювати її. При попаданні в проблемну ситуацію людина не тільки аналізує її мисленнєво, а й обов'язково виробляє свою власну точку зору. Учні освоюють техніку - бачити одне й те саме явище одночасно з різних позицій.
Метапредмет «Знак». Формує у учнів здатність схематизації. Вони вчаться висловлювати за допомогою схем те, що розуміють, те, що хочуть сказати, те, що намагаються обміркувати, те, що хочуть зробити. Цей вид роботи дозволяє їм більш усвідомлено використовувати ті графічні зображення, які вони заучують в рамках традиційних навчальних предметів (на фізиці - формули і креслення досліджуваних процесів і т. д.). За цими різними графічними зображеннями вони вчаться мисленнєво бачити той ідеальний зміст, який в них виражено. Тому зникає проблема з заучування великих масивів навчального матеріалу.
Метапредмет «Знання». Формує здатність працювати з поняттями, систематизуючу здатність (тобто здатність працювати з системами знань), ідеалізаційну здатність (здатність будувати ідеалізації) і т. д. Освоєння даної техніки припускає розвиток також таких універсальних здібностей, як розуміння, уяву, рефлексію.
Прикладами метазнань є:
*    діаграма знань ( відображає всі елементи знань , що знаходяться у взаємозв’язку, і відносини між ними);
*    карта знань ( відображає розподіл елементів знань між різними об'єктами);
*    база знань, уявлення про її будову.
Метапредмет «Завдання». На метапредметі «Завдання» учні отримують знання про різні типи завдань і способи їх вирішення. При вивченні метапредмета «Завдання» у школярів формуються здатності розуміння і схематизації умов, моделювання об'єкта завдання, конструювання способів вирішення, вибудовування діяльнісних процедур досягнення мети.

Комментариев нет:

Отправить комментарий